NYHET
Majoritetens förslag för nya parkeringsavgifter och avgiftszoner
Arbetet med kommunens avgifter och taxor sker kontinuerligt och beslutas i kommunfullmäktige varje år. 2021 infördes de nuvarande avgifterna för parkeringar. Att revidera avgifterna för parkering är en del i uppdraget som finns i majoritetens budget - underlätta att hitta parkering i Örebro, samt att det harmoniserar med arbetet i den nya trafikstrategin.
I stora delar av zon 1 är det en beläggning på över 90 procent med många parkörer som står under en längre tid samtidigt som beläggningen i parkeringshusen är väldigt låg. En utredning kommer startas upp under hösten som ska föreslå att vissa gator i city ska tidsbegränsas för att öka omsättningen och främja korta besök.
Förslaget som läggs fram är anpassat på så vis att det tar större hänsyn till näringslivet samtidigt som det blir mindre kännbart för boende i Örebro. Dessutom underlättar det för bilister att hitta parkering i Örebro.
Om fler boende nära staden som har möjlighet tar kollektivtrafik och cykel så gagnar det personer som har stora behov av att ta bilen, till exempel boende på landsbygden, hantverkare eller personer med rörelsehinder.
Förvaltningen har gjort en omvärldsbevakning på jämförbara kommuners parkeringsavgifter där det tydligt framgår att Örebro behöver justera avgifterna för att ligga i linje med andra kommuner. Under hösten har förslaget diskuterats med både externa parter och mellan de politiska majoritetspartierna för att landa i ett förslag som är balanserat mellan privata aktörer och de personer som behöver parkera i city. Beslutet kommer att införas etappvis och förväntas vara klart under sommaren 2025.
- Denna förändring är en del av vårt långsiktiga arbete för att skapa en hållbar, trivsam och levande stad. Vi har som mål att uppmuntra fler örebroare att välja gång, cykel och kollektivtrafik, samtidigt som vi säkerställer en god tillgänglighet för de som behöver ta bilen, säger Ellen Leijen (S) vice ordförande Teknik- och servicenämnden.
Syftet med boendeparkering är att boende som inte har möjlighet att parkera på sin fastighet inte ska behöva flytta bilen varje dag, en boendeparkering skapar incitament att välja andra transportmedel än bil för exempelvis arbetspendling.
Förslaget för den nya avgiften för boendeparkering men kommer fortsatt vara subventionerad mot den faktiska kostnaden för en parkeringsplats. Höjningen av avgiften beror även på att kommunen inte ska konkurrera med privata aktörer i för stor utsträckning.
På sikt planerar kommunen också att införa mobilitetshubbar i syfte att det ska gå att ställa bilen på särskilda P-platser och därifrån på ett enkelt sätt ta buss eller cykel/elsparkcykel till centrum.
Sammanfattning på majoritetens förslag:
Zon 1
25kr/timmen 8-20
2 kr/timmen nattetid (20-08)
Söndagar 2 kr/timmen efter klockan 14.00
Zon 2
10 kr/timmen 8-20 vardagar. Zon 2A även avgift helg.
Zon 3
5 kr/timmen 8-20 vardagar. Avgiftsfritt övrig tid.
Boendeparkering
Avgift 600 kr/månaden.
Ansökningsavgift 250 kr.