NYHET
Fler behöver gå, cykla och åka buss
För att Örebro ska vara en bra kommun att leva i även i framtiden behöver fler örebroare gå, cykla och åka kollektivt och bilresorna i staden behöver bli färre. Det är huvudmålet i kommunens nya trafikstrategi som beslutades i kommunfullmäktige 23 oktober.

I trafikstrategin finns mål och en övergripande strategisk inriktning, som pekar på ett Örebro där vi har nära till att som vi behöver i vår vardag och där vi väljer hållbara resor för att de är både billigare och smidigare. Därtill pekar den ut tio prioriterade insatsområden för trafiken i kommunen.
Enkelt beskrivet går de prioriterade insatsområdena att dela in i fyra inriktningar med delmål kopplade till allt från tillgänglighet och användbarhet till klimat och trafiksäkerhet:
- Nära till det vi behöver i vardagen
- Enkelt att välja ett jämlikt och hållbart resande
- Tryggt och säkert för alla trafikanter
- Attraktiv och trivsam kommun
I strategin lyfts bland annat trygga och sammanhängande gång- och cykelbanor, snabba stråk för cykel och buss, mer jämlika förhållande för alla trafikslag och en trafikplanering som skapar förutsättningar för fler att dela på samma infrastruktur.
Det krävs en genomarbetad strategi för att ändra på människors resvanor samt att bygga om befintliga gator. 2016 byggdes Trädgårdsgatan om från att vara en otrygg trafikled till en stadsgata med folkliv, grönska och säkra gång- och cykelbanor.
– Trafikstrategin strävar aktivt efter att förändra människors resvanor för att säkerställa en trivsam och attraktiv miljö för kommande generationer. Genom att fokusera på hållbara mål för hur vi transporterar oss i Örebro blir varje resa en investering i vår kommuns välmående, säger Kemal Hoso (S), ordförande i Markplanerings- och exploateringsnämnden.
Bakgrund till trafikstrategin
Trafikstrategin är ett styrdokument som vägleder hur trafiksystemet i Örebro ska utformas. Det ersätter det trafikprogram som beslutades 2014 och har tagits fram i nära samarbete med en parlamentarisk grupp där alla partier i kommunfullmäktige har kunnat utse en representant. Workshops och informationsmöten har även hållits med externa aktörer och i flera olika kommunala nämnder och förvaltningar. Under perioden 15 december 2023–15 mars 2024 var ett förslag till trafikstrategi på remiss. Inkomna synpunkter har bearbetats och en slutversion av strategin har nu beslutats. Tanken är att den ska följas upp regelbundet och ses över varje mandatperiod.