NYHET

Prioritera kvalitet i undervisningen före tomma lokaler

Vi Socialdemokrater vill prioritera kvalitet i undervisningen framför tomma lokaler. Det innebär att resurser ska gå till lärare, specialpedagoger, elevhälsa och andra stödfunktioner – inte till outnyttjade skolbyggnader. Målet är att ge alla elever möjligheten att klara skolan och forma sin egen framtid. Klara förutsättningar för en långsiktig planering är en av de viktigaste faktorerna för att klara denna utmaning.

En bild på ett barn i förskoleåldern som experimenterar. I bilden finns citatet Vi prioriterar kvalitet i undervisningen före tomma lokaler.

Liberalerna väljer medvetet att missförstå Socialdemokraternas debattartikel publicerad den 2 december. Vårt fokus var att den fria etableringsrätten för friskolor gör det svårt för kommunerna att veta för hur många elever de ska dimensionera skolorna. Kommunerna förlorar helt enkelt sin överblick och förmåga att organisera en skola för alla – vilket i slutändan går ut över kvaliteten på undervisningen och elevernas utbildning.

För att minska barngrupperna och höja kvaliteten måste vi samtidigt hantera kommunens ekonomi ansvarsfullt. Det är inte hållbart att låta tomma lokaler sluka resurser. Kommunens budget är begränsad och bygger på invånarantal, statsbidrag och utgifter. När antalet barn minskar och antalet äldre ökar, måste vi prioritera det som skapar mest värde: kompetent personal i skolan och omsorgen.

Ett stort hinder är att friskolor kan etablera sig var som helst, även i områden där elevunderlaget redan minskar. Detta undergräver kommunens planering och leder till ineffektivt resursutnyttjande. Med tomma platser i vissa skolor och överfulla klasser i andra, riskeras både likvärdighet och kvalitet i undervisningen.

Vi behöver därför ge kommunerna större inflytande över friskoleetableringar. Det är rimligt att nya skolor öppnas där behovet är störst, inte där marknaden råkar peka. För att säkerställa högkvalitativ utbildning – oavsett om skolan är kommunal eller fristående – måste vi samarbeta för att anpassa skolstrukturen efter samhällets långsiktiga behov.

Jonas Håård
ordförande i grundskolenämnden, Örebro kommun