
Kunskapslyft i Örebros grundskolor
– men arbetet fortsätter
De preliminära betygsresultaten för läsåret 24/25 visar en positiv utveckling i årskurs 9. Andelen elever som är behöriga till gymnasiets yrkesprogram ökar från 74 till 77 procent. Samtidigt höjs meritvärdet för 17 ämnen från 206,4 till 209 poäng.
Flera skolor, bland annat Engelbrektsskolan, OP 7–9 och Gumaeliusskolan, höjer sina resultat markant. Adolfsbergsskolan och Almbyskolan bibehåller eller förbättrar sin redan höga måluppfyllelse. Resultatlyftet visar att tidiga insatser och språk i centrum ger effekt, särskilt positivt är att både pojkar och flickor förbättrar sina resultat.
Mycket arbete återstår. Ambitionen är att varje elev når sin fulla potential, och därför fortsätter satsningar där resultaten fortfarande behöver bli bättre. En första bedömning pekar på att måluppfyllelsen kan ha stärkts av de fokusområden som varit centrala de senaste åren;
- Tidiga insatser som fångar upp behov. Varje barn kartläggs redan i förskoleklass och de elever som behöver extra stöd i läsning, skrivning eller matematik får det.
- Språket i centrum där läsning, ordförståelse och begreppsutveckling vävs in i alla ämnen.
- Smidiga övergångar mellan stadier med gemensamma rutiner för överlämnanden för att säkerställa att stöd följer med eleven vidare.
- En utökad och riktad simundervisning för elever som behöver det för att klara måluppfyllelsen i idrott och hälsa.
- Att både meritvärde och gymnasiebehörighet stiger gläder oss, men det är ett fortsatt hårt arbete som krävs. Vi ser fortfarande stora skillnader mellan skolor. Därför behöver vi tänka klokt och skruva upp stödet till de verksamheter som inte lyfter. Varje barn, oavsett skola, ska ha samma chans att lyckas, säger Jonas Håård (S), ordförande Grundskolenämnden.
Arbetet med att stötta lärare och skolor fortsätter och målet är att alla elever ska lämna grundskolan med kunskaper som öppnar dörrar till framtiden. Vi kommer fortsätta att följa upp och justera, för resurser ska finnas där de gör mest och bäst nytta, vare sig det handlar om extra mattestöd, läscoachning eller riktad elevhälsa.
